Dagens träning

Drömkänslan av att trava fram och få höra Traudis röst "Guud vad fin och maffig han blivit Camilla". Stolt som en tupp är dagens under statement! :)

Billdals anläggning är ju riktigt fin, vilket superunderlag att rida på och så underbart ljust och fint! Ännu bättre blev det såklart av att solen lyste in genom fönstren.

Vi började träningen med att diskutera form. Jag berättade lite om hur vi tränat sedan sist och om "poletten som trillat ner" gällande att jag behöver få upp och fram näsan och inte försöka rida fram näsan med nacken så pass låg som jag gjort innan. Jag fick beröm för mina tankar och slutsatser och hon tyckte också det syntes när vi sedan travade och skrittade upp för henne.

Vi fick lite backning på hans rörlighet i bogarna och fick därför gå tillbaka till favoritövningar så som "diamanten" och vändande hjälper för att få lösgjorda bogar. Yttersidan ska blå lång och bokarna stretchas ut.
Hon förklarade att det syns tydligt när det "händer något" när någon kommer in i ridhuset eller när han får syn på nåt så tappar jag honom. Jag försöker få tillbaka honom genom att lirka med innertygeln men jag lyckas inte riktigt så bra som önskvärt.

Med övningarna ovan som lösgör bogarna så blir han helt med mig och jag får verktyg att hantera händelserna lättare. När något händer så vänder jag med vändande hjälper. När bogarna blev mer rörliga och lösgjorda fick jag en ännu bättre kontakt och kunde få honom att fokusera på mig och inte skottkärran i hörnet

I början gjorde vi stora vändningar och på slutet i diamanten som övningen kallas rider man på en kantig volt och gör små små vändningar, detta kan man sedan använda i sådana situationer, dessa små vändningar som aktiverar honom och flyttar fokus till mig syns knappt men blir ett superverktyg.
Här knöt vi ann till Marias träning senast och det kändes som om dem är överens om hur vi ska träna.

En annan stor grej av träningens höjdpunkter var min sits och hur det påverkar Maltes. Jag vet själv att jag ibland spänner mig i armbågarna och klämmer med knäna. Jag har på egen hand listat ut skillnaden och kännt hur Maltes påverkas men Traudi tog det till en ny nivå och förklarade sambandet. Hon sa att spänningen i armbågarna inte är grundproblemet utan dem spänningarna kommer någonstans stans i från. Efter några sekunders begrundande när jag red så fick jag stanna. Här har vi de sa hon, spänningen kommer från min höft och mina skänkar. Jag behöver bli mer rörlig i mina fotleder, lossa knäna och få mer rörlighet i höften. Jag fick korta mina stigläder och med dessa instruktioner testa att omvartannat stå och sitta ner för att hitta balansen i fötterna och inte "klämma". När jag hittade det blev det riktigt bra och pusslet kunde läggas på riktigt.

Det var två glada och fortfarande pigga kompisar som travade av och avslutade dagens mycket nyttiga och roliga träning :)

Gillar

Kommentarer

Prenumerera