Träningshjälp

Jag ska alltså som jag nämnt tidigare springa Göteborgsvarvet 20e maj i år. 2,1 mil och något jag aldrig gjort tidigare, kul utmaning.

Till min hjälp har jag appen Runkeeper som jag ställt in på ett träninginsprogram för att klara ett halvt maraton 20/5 under 2h och 30 minuter. Drömmålet är att springa på 2h men jag vet inte om det kommer vara realistiskt dock eftersom jag har så pass stora problem med knät och i princip hela loppet är på asfalt.

När jag använder Runkeeper anger den medelhastighet i minut/km, det går att ändra men nu har jag vant mig och behåller det därför för att kunna jämföra. För att springa 21km på 2h behöver jag hålla ett medeltempo på 5:43 min/km (10,5km/h). När jag springer i spåret vid Hjortgården ligger jag på ett snitt runt 6-6:15 min/km på milen. Hjortgården är dock extremt backigt och för att knät ska hålla går jag i de brantaste backarna vilket lätt är ett 10-tal gånger på milen och håller sedan ett högre tempo resten av tiden för att ta igen. De flesta passen springer jag där men några pass lägger jag i bostadsområdet på enbart asfalt. Dessa pass är lite kortare (5-6,5 km) och jag håller igen lite på farten för att ge knät en chans för tillvänjning. Passen på asfalt ligger ändå på ett medeltempo på 5:38-5:42 ungefär vilket känns bra på den kortare sträckan och inte speciellt ansträngande i alla fall men frågan är om de skulle hålla i 21 km. Jag vet inte exakt hur backigt Göteborgsvarvet är men jag har hört att avenyn och bron ska vara lite kämpigt.

Oavsett, det absolut störta målet är att komma till start i maj och att sedan ta mig runt hela varvet, bara det känns som en bedrift isig när allt kommer omkring ☺

Ovan syns veckans plan som Runkeeper lagt upp för mig. Idag är det vilodag eftersom jag igår sprang 11km enligt bilden nedan.

Gillar

Kommentarer

IP: 82.99.3.229

Prenumerera