Transportletande

Maltes är för stor för vårt nuvarande släp så vi har sedan en tid varit på jakt efter ett annat, men de är inte lätt att bestämma sig för vad man vill ha. Vad man har råd att köpa och vad ma vill ha går inte alltid hand i hand heller, haha.

Jag har i alla fall satt upp en kravlista enigt följande:

-Säkerhetsbommar
-Högre i tak än nuvarande 2,11 gärna 2,30.
-Lång spilta gärna 2 m
-Mjuk mellanvägg
-Enkla bomfästen samt höj och sänkbara bommar
-Sadelkammare
-Aluminiumgolv
-Öppningsbara fönster
-Bra ventilation
-Vit inredning
- Max 800 i tjänstevikt


Vi har tittat på två alternativ en längre tid nu och vi återkommer ständigt till dessa. Släpen i fråga kommer båda från Cheval Liberte och modellerna heletr Gold II och Gold First. Vi har tittat hosKungälvs Hästtransportcenter och även varit i kontakt med dem vi ett par tilfällen. Jag har även lånat bilderna från deras sida :)

Gold First som synes på bilden ovan är den billigare av dessa två men den har ändå allt jag har på min kravlista. Som standard kommer detta släp med bland annat, aluminium golv, kombi ramp. hellimmad gummimatta på golv och ramp, mjuk mellanvägg, sparkskydd, stoppning på sidorna, höj och sönkbara säkerhetsbommar, öppningsbara fönster med galler samt taklucka. Som tillbehör om vi skulle köpa denna skulle vi behöva lägga till sadelkammare.

Kombirampsalternativet innabär att man kan völja hur man vill öpnna till hästen bak. Man kan antingen välja att öppna rampen som vanligt eller så kan man öppna den från sidan och erbjuda hästen en step up funktion in i släpet istället för att behöva gå på rampen. Jag känner mig lite osäker hur de funkar om hästen går ut innan man hunnit stänga dock känns så där om den ska trilla ut utan bakramp, men ja de kanske lär sig. Man behöver å andra sidan inte använda step up funktionen om man inte vill så klart men möjligheten finns, kanske gillar Maltes de bättre :)

Gold First är 2,30 i höjd, 315 lång med en spiltlängd på 195 cm. Den väger 765 kg vilket ger en lastvikt på 735 kontra 635 beroende på om man typar dem med en totalvikt om 1500 eller 1400 kg. Båda lastvikterna känns riktigt bra och ett släp som är typat som 1400 kan jag köra med många olika bilar utan att ta nytt kort även om vi byter bil.


.

Släp nummer två är ett litet dyrare alternatv ungefär 25 % dyrare ön det första.
Denna transport har såklart samma standardutrusning som de första men skillnaden ligger i en annan sorts fjärdning samt att släpet är helt i aluminium och glasfiber, dvs inga träväggar som behöver bytas ut. Jag har dock hört tallas om att dessa släp kan bli lite "lyhörda" istället jämfört med vanliga plyfaväggar, vilket i såfall så klart blir en nackdel.

Precis som de första behöver man även här lägga till sadelkammare.

En nackdel med Gold II är att det väger mer i sin egna tjänstevikt, 820 kg vilket påvekrar lastvikten som då blir sämre. Med en totalvikt om 1500 lastar man 680 och md 1400 kg 580 kg. 580 kg tycker jag känns lite och väljer man den övre totaltvikten om 1500 kg blir det inte lika lätt att välja ny bil utan att jag tar ett nytt körtkort, vilket jag helst slipper faktiskt.

En nackdel med båda dessa två är att sadelkammaren tar upp en relatovt stor del av utrymmet framför bommen. Det blir alltså relativt trångt när man ska stå inna men hästen och tex tränsa innan utlastning. Samtidigt är det smidigt att ha krubb/ bord för mat och hösilage där framme och risken att hästen får för sig att hoppa över bommen minskar betydligt med ett "bord" framför näsan.

I vintras hade vi i princip bestäm oss för att det är ett Gold II vi vill ha, men så har vi skiftat lite i tanken under våren och när jag tittade på släpen under Gbg horse show så tyckte jag ändå att Gold First kändes minst lika bra även om väggarna var av trä. Visst de kan komma att behöva bytas med tiden, men de kommer inte behöva ske de första åren precis. Vi har dessutom en bra plats att förvara den på under tak de värsta tiderna på året viket gör att de kommer hålla ännu bättre. Att vikten är så pass mycket lägre på Gold First är också en stor fördel, speciellt eftersom vi planerar ett bilbyte nu också.


Gillar

Kommentarer